Kraftig ökning av obesitasläkemedel – patienterna står för miljardnotan

Användningen av läkemedel mot obesitas har ökat dramatiskt i Sverige de senaste åren. En ny nationell utvärdering från Socialstyrelsen visar att de totala kostnaderna stigit till närmare två miljarder kronor årligen, men då de flesta moderna preparaten inte subventioneras tvingas patienterna betala nästan hela summan själva.