kosttillskott

Träningstillskott var läkemedel

Efter en granskning av 600 kosttillskott för träning som Läkemedelsverket gjort visade sig 17 stycken innehålla läkemedelssubstanser.

Vitamin C kan förhindra gikt

Män drabbas mer sällan av gikt om de får tillräckliga mängder vitamin C. Det visar en omfattande amerikansk studie som publicerats i Archives of Internal Medicine.

Kalcium minskar cancerrisk

Kvinnor som får i sig mycket kalcium minskar sin risk att insjukna i cancer medan män som äter mycket kalcium drabbas mer sällan av cancer i matsmältningsorgan. Det rapporterar amerikanska forskare i en studie som publicerats i Archives of Internal Medicine.

D-vitaminbrist kopplas till demens

Det finns ännu en anledning att längta till sommaren. Vitamin D, som bildas när huden utsätts för solljus, kan förhindra att människor drabbas av minnessvårigheter när de blir äldre. Det säger en grupp brittiska och amerikanska forskare som ligger bakom en ny studie. Studien är den första i sitt slag och kommer snart att publiceras i Journal of Geriatric Psychology and Neurology.

Antioxidanter snarare farliga än nyttiga

Den som äter tabletter med vitamin A, E och betakaroten kan löpa större risk att dö i förtid än den som låter bli. Slutsatsen dras efter en sammanställning av totalt 67 studier av antioxidanters effekter på livslängden.

Kritik mot silver som kosttillskott

Silver som mineraltillskott fyller inget fysiologiskt behov och kan medföra negativa effekter på kroppen. Dessutom påverkar det miljön, anser Livsmedelsverket.

Bantningsmedel ger svåra biverkningar

Bantningsmedlet CUUR kan orsaka allvarliga leverbiverkningar varnar Läkemedelsverket. Företaget förnekar riskerna.

Fiskolja förbättrar effekten av statiner

Patienter som behandlas med statiner och samtidigt äter omega-3 fettsyror löper en minskad risk att drabbas av hjärtsjukdom visar en stor japansk studie.