Reklam för koleravaccin anses vilseledande

Sång om turistdiarré kan tolkas som att det finns ett vaccin mot diarré, anser branschdomstolen.

9 mars 2018, klockan 06:30
0

Det är bolaget bakom Dukoral, Valneva Sweden AB, som har låtit komponera minutlånga låtsnuttar med budskapet att man bör vaccinera sig för att inte behöva tillbringa semestern med diarré på en toalett. Kampanjen är tänkt att börja under det andra kvartalet 2018 och sändas i radio.

Låttexten, med rader som Skulle softa, ha det najs, men nu sitter jag här med mitt racerbajs, indikerar enligt Informationsgranskningsnämnden, IGN, att Dukoral, som immuniserar mot kolera, skulle skydda mot diarré generellt. Låtarna strider därför mot branschens etiska riktlinjer, då framställningen är avsedd att vilseleda.

Bolaget har hörsammat IGN:s synpunkter, och bland annat bytt ut ordet racerbajs mot kolerabajs. De har också påpekat att radioinslagen ännu inte har sänts.

Att marknadsföring ännu inte är publicerad tar IGN enligt praxis inte hänsyn till, och inte heller ändringar som har gjorts efter att materialet skickats till nämnden. IGN anser därför att överträdelsen är av normalgraden och dömer Valneva att betala 90 000 kronor.