Annons

Överdriven marknadsföring av Acomplia fälld

Bantingsläkemedlet Acomplia får inte marknadsföras som ett läkemedel mot kardiometabola riskfaktorer. Det slår Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation, NBL, fast och företaget Sanofi-Aventis döms till 120 000 kronor i böter.

30 jan 2008, kl 13:49
0

Acomplia (rimonabant)  är godkänt som tilläggsbehandling till diet och motion för
feta eller överviktiga patienter som också har andra riskfaktorer som till
exempel diabetes typ 2 eller dyslipidemi. Läkemedlet är främst godkänt som ett
läkemedel som kan ge viktminskning. Men i en annons i Läkartidningen har
Sanofi-aventis i fetstil skrivit fraserna ?en helt ny behandlingsmöjlighet? och
?kardiometabola riskfaktorer?. I en grafik på sidan har de satt en pil nedåt
efter ordet blodsocker, en pil uppåt bredvid ordet HDL och pilar nedåt efter
orden triglycerider och vikt.

Det här ger en felaktig bild av hur läkemedlet ska användas anser Läkemedelsverket som därför anmält annonsen till Nämden för bedömning av läkemedelsinformation. Läkemedelsverket menar att annonsen ger en sammantagen bild av att Acomplia
främst är ett nytt läkemedel mot kardiovaskulära riskfaktorer. Detta strider
enligt Läkemedelsverket mot informationsreglerna eftersom Acomplia enbart är
godkänt för indikationen viktminskning.

Även
Läkemedelsförmånsnämnden
, LFN, har anmält annonsen eftersom de anser att den är
vilseledande kring vilka patienter som kan få Acomplia inom högkostnadsskyddet.
Genom att svänga om ordningen i de begränsningar som gäller för förmånen så kan
annonsen leda till att läkemedlet förskrivs till patientgrupper som inte ska få
behandlingen inom förmånssystemet.

Sanofi-aventis
förnekar
att de gjort något fel och menar att Läkemedelsverket felaktigt
kopplat samman fraserna ?en helt ny behnandlingsmöjlighet? och ?kardiometabola
riskfaktorer?. Enligt företaget återfinns fraserna på helt olika platser i annonsen
och är inte tänkta att läsas ihop. De anser inte heller att de gett
vilseledande information när det gäller förmånen.

NBL delar
Läkemedelsverkets och LFN:s syn och anser att annonsen på flera sätt bryter mot
branschens regler för läkemedelsinformation. Överträdelserna anses vara
allvarliga och Sanofi-aventis döms därför till böter på 120 000
kronor.