Viagra är inte en direkt orsak till melanom

Att melanom är vanligare bland patienter som använder Viagra beror inte på läkemedlet i sig självt.
24 juni 2015, klockan 13:13
Ämnen: 

Förra året publicerades en studie där man funnit en fördubblad risk för melanom bland personer som tagit olika preparat som används mot erektil dysfunktion som Viagra, Levitra och Cialis. Man spekulerade då om att substanserna i läkemedlen påverkade cellulära mekanismer som ledde till melanomutveckling.

Nu har en ny mycket större undersökning gjorts bland män som använt potenshöjande läkemedel av Viagratypen. Studien utgick ifrån det svenska Läkemedelsregistret och från Melanomregistret där 4065 män med melanom registrerats. Dessa melanompatienter jämfördes med drygt 20 000 kontrollindivider.

Vad man kunde se var att melanom förekom mer ofta bland de som fått impotenshöjande läkemedel. Melanom sågs bland 12 procent män som fått minst ett recept utskrivet på någon av substanserna jämfört med 9 procent hos de som inte tagit några tabletter alls.

När forskarna analyserade samband visade det sig att det inte var potensmedlet självt som orsakat melanom. Dels såg man inte någon skillnad i risk bland de som bara fått ett recept på Viagra jämfört med de som fått medlen flera gånger. Om en substans orsakade cancer borde man se fler fall bland de som exponerats mest, menar forskarna.

Dels såg man skillnader mellan grupperna i socioekonomiska faktorer. Viagraanvändare hade en livsstil där de var friskare, hade en högre utbildning och en bättre ekonomi, vilket är faktorer som ökar melanomrisken, till exempel genom att de exponerar sig för sol mer ofta. Man kunde också se att det var mycket vanligare i melanomgruppen att patienterna hade en tidig tumör, vilket tyder på att dessa män oftare söker vård när de upptäcker hudförändringar.

Studien är ett samarbete mellan svenska forskare från Umeå universitet och regionalt cancercentrum i Uppsala tillsammans med amerikanska forskningsorganisationer.

Studien i Jama
 

Andra artiklar inom samma ämne