Tidsbrist bakom apotekens IT-strul

De nya systemen för apotekens receptexpediering efter omregleringen togs fram på kort tid. Det kan ha påverkat patientsäkerheten enligt en rapport.

14 feb 2013, kl 11:00
0

Foto: iStockphoto

E-hälsoinstitutet har på uppdrag av Läkemedelsverket tagit fram en rapport om receptexpeditionssystemen i Sverige. Rapporten visar att många av de problem som finns med systemen beror på den tidspress som fanns fram tills att ATS inte längre fick användas. De politiska besluten kan ha påverkat utvecklingen av systemen, men också patientsäkerheten. Många aktörer har även saknat tydliga direktiv och krav, enligt rapporten.
– Tidsbristen kan ha påverkat både kvalitet och patientsäkerhet. Många har också upplevt att de politiska besluten inte har varit verklighetsförankrade. Politikerna har nog inte varit medvetna om vilka konsekvenser som besluten skulle få, säger Tora Hammar, doktorand på E-hälsoinstitutet och författare till rapporten, till Farmacifacket.

Rapporten visar att de små apoteken hade större problem än de stora kedjorna när de på så kort tid tvingades skaffa egna receptexpedieringssystem. De stora leverantörerna bedömde sitt system för dyrt för de små apoteken, som till slut fick välja det finländska systemet Maxx. 
– Fortfarande är de små aktörerna mer utsatta än de större, eftersom deras leverantör, Maxx, har så liten andel av den svenska marknaden med endast några få procent. Frågan är om Maxx kommer att ha råd med kontinuerliga uppdateringar av sitt system i takt med utvecklingen, säger Tora Hammar till Farmacifacket. 

En enkätundersökning i rapporten visar att majoriteten av alla farmacevter tyckte att receptexpedieringssystemen fungerade bra att arbeta med, men över 80 procent tyckte att expedieringen tar längre tid med de nya systemen. 

Enligt rapporten går det inte dra en tydlig allmän slutsats om de nya systemen inneburit en förbättring eller försämring jämfört med ATS. Däremot påpekas det att det behövs riktlinjer eller krav för vad ett receptexpedieringssystem bör uppfylla utöver den nödvändiga kopplingen till Apotekens Service tjänster. Det krävs också en enhetlig tolkning av tillämpligt regelverk och en tydlig ansvarsfördelning.