Annons

Skriver böcker om ämnen han saknar

En farmacevt har alltid jobb att göra, inte bara när det är kö på apoteket. Det menar Amadou Jallow som skrivit en bok om apoteksservice.

26 aug 2013, kl 08:30
0

Sedan april i år arbetar apotekaren Amadou Jallow på ett fristående apotek i Förde i Norge. En flytt som gjorde det möjligt för honom att ge ut boken han arbetat med under lång tid.
– Syftet med boken är att stötta kollegor i kundmöten och i arbetet med läkemedelshantering. Hade jag varit anställd på en svensk kedja hade det varit svårt att göra den tillgänglig för alla på samma sätt, säger han.

Boken, ”Hållbar apoteksservice”, riktar sig främst till farmacevter och andra som arbetar på apotek men också till personer med tillstånd att driva apotek eller förtroendevalda inom hälso- och sjukvård. Enligt författaren kan den ses som en hjälp att förstå regler och lagar som omger apoteksverksamheten. I den tar han bland annat upp den nationella läkemedelsstrategin och GPP.

En viktig del av boken utgörs av konkreta tips och råd hur den apoteksanställde kan agera i mötet med vissa patientgrupper. Författaren nämner som exempel äldre multisjuka, barn, gravida eller de som inte behärskar språket.
– Många kunder som kommer till ett apotek är sjuka och behöver omsorg. Som farmacevt är man skyldig att lösa knepiga situationer och att informera om hur ett läkemedel ska tas och om kunden inte behärskar svenska är det inte dennes problem, det är apoteket som ska lösa det.

Amadou Jallow säger att ett bra tips är att ha en lista på kollegor som talar olika språk, en lista som inte nödvändigtvis behöver bestå av folk inom samma kedja, eller att använda en tolk. I många fall behöver man jobba gränsöverskridande menar han och talar om en blandning av farmacevtisk och kulturell expertis.

Boken skrev han för att han saknade litteratur i ämnet och mycket i boken bygger på hans egna erfarenheter.
– Det finns ett kapitel som heter GPP och fantasi – där beskriver jag hur jag har gjort. För det gäller att tänka nytt och hitta lösningar. Det är aldrig någon annans fel om en farmacevt inte gör sitt jobb, inte arbetsgivarens, inte monopolets eller avmonopoliseringen. Vi har en roll och bör drivas av etiska grundprinciper, säger han.

På frågan om det är stora skillnader i att arbeta som farmacevt i Norge jämfört med Sverige säger han att det är lite tidigt att säga något som det. Men en sak som slog honom var det smidiga med att det finns ett nationellt it-system som alla apotek använder, något som han menar underlättar.

Du har tidigare arbetat med att ta fram en svensk GPP och varit engagerad i kvalitetsarbete på apotek. Tröttnar du aldrig?
– Jag har valt det här yrket. Skulle det stå på min gravsten att jag har arbetat för en bättre läkemedelsanvändning så skulle jag bli nöjd, säger han.