Nytt e-licenssystem från 1 oktober

Den nya elektroniska kommunikationslösningen för licensansökningar lanseras 1 oktober.
25 september 2015, klockan 13:13

Sedan 2013 har Läkemedelsverket och eHälsomyndigheten ett regeringsuppdrag som går ut på att utveckla ett IT-system för säker förmedling av licenshandlingar.

Lanseringen planerades till hösten 2014 men projektet försenades. Nu meddelar Läkemedelsverket på sin hemsida att lanseringen kommer att ske 1 oktober i år.

Det nya licenssystemet gör det möjligt att elektroniskt hantera motivering, ansökan och kompletteringar av licensärenden. Dessutom ger systemet stöd åt att elektroniskt förmedla begäran om komplettering och beslut om licens från Läkemedelsverket.

Tanken är att den nya kommunikationslösningen ska förbättra patientintegriteten och öka patientsäkerhet genom informationssäkerhet och kvalitet i kedjan från förskrivare och apotek till
Läkemedelsverket. Tillgängligheten och sökbarheten av licensbeslut för apotekspersonal blir bättre och både förskrivare och apotekspersonal får stöd av systemet vid licensansökan.

Konsekvenser för dig som apotekspersonal

• Licensmotivering validerad att den är komplett ifylld vid insändning av förskrivare.
• Person- och produktuppgifter redan ifyllda av förskrivaren - behöver ej registreras igen.
• Apoteksuppgifter fylls i automatiskt i ansökan.
• Möjlighet att korrigera uppgifter efter förskrivarkontakt.
• Insändning av licensansökan och förskrivarens licensmotivering elektroniskt.
• Mottagningskvitto bekräftar att insändning fungerat.
• Ditt apotek får en avisering via e-post vid beslut och begäran om komplettering.
• Licensbeslut sparas synliga för alla apotek i systemet och kan sökas fram.
• Stöd för att föra av expedierad mängd saknas.

Källa: Läkemedelsverket

Andra artiklar inom samma ämne