Annons

Nu lanseras utbyteskampanj

Ett tryggt byte på apoteket är namnet på myndigheternas kampanj om det generiska utbytet.

3 sep 2013, kl 15:01
1

Läkemedelsverket och TLV har sjösatt en informationskampanj om det generiska utbytet.

Kampanjen vänder sig till patienter, farmacevter och förskrivare. Patienterna ska förutom en folder i sin hand också få en begriplig och riktig information av läkare och farmacevter är tanken. Till professionen har myndigheterna därför tagit fram ett kunskapsunderlag om det generiska utbytet där godkännandeprocessen av generiska läkemedel ägnas stort utrymme.
– Det är ett felaktigt påstående att det kan vara en 45-procentig skillnad i effekt mellan ett original och en generisk produkt, underströk Catarina Bernet utredare från Läkemedelsverket när hon tillsammans med Erika Olsson från TLV presenterade kampanjen på Apoteks- och Egenvårdsmässan.

Påståenden om så stora skillnader florerar därför att man blandar ihop skillnaden i plasmakoncentration med effektskillnad, menade Carina Bernet. 

Erika Olsson underströk särskilt farmacevternas roll för att göra det generiska utbytet begripligt.
– För att läkemedelsanvändningen ska bli säker är det lika viktigt att informera om bytet som att påpeka om ett läkemedel ska tas med eller utan mat en eller flera gånger om dagen.

1 Kommentar

Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer

  1. Informationskampanj om utbytet är verkligen något som behövs och ett bra initiativ. Allt för att få patientena att förstå mer om varför utbyte sker och hur det går till. Kampanjen riskerar dock att inte nå ut till de som vekligen behöver informationen, nämligen patienterna.

    TLV/Läkemedelsverket kommer att skicka ut cirka 30 st (!! du läste rätt…) broschyrer till varje apotek. Om apoteken därefter vill dela ut fler broschyrer får apoteken själva trycka upp broschyrer och bekosta detta. Denna information förmedlades idag av TLV på apoteksmässan i Kista.

    På ett genomsnittligt apotek i Sverige idag har man cirka 300 receptkunder, där merparten har synpunkter och frågor kring utbytessystemet. De broschyrer som TLV nu trycker och skickar ut till apoteken kommer att vara slut innan lunch första dagen…

    Vänligen beakta detta och tillskjut ytterligare medel för tryckning av betydligt större upplaga.

    /Micke N
    Leg apotekare