Får böta för avsaknad minimiinformation

Läkemedelsföretaget Boehringer Ingelheim fälls för kombinerad marknadsföring av diabetesläkemedel.
15 mars 2016, klockan 7:07

Företaget fälls för marknadsföringen av Trajenta, som är en DPP-4-hämmaren med linagliptin, och Jentadueto, en fast kombination av linagliptin och metformin. Båda läkemedlen används som behandling av diabetes typ II.

IGM, Läkemedelsindustrins informationsgranskningsman, anmärker på att efterfördelar med Trajenta anges kort varumärkesnamnet Jentadueto, men endast att läkemedlet är en fast kombination av Trajenta och metformin samt att all föreskriven minimiinformation för Jentadueto saknas.

Företaget får också kritik för att marknadsföringsmaterialet har rubriken ”Rustad för vägen framåt” och att den främst är inriktad på information av Trajenta.

Företaget bakom de båda läkemedlen, Boehringer Ingelheim, skriver i ett yttrande bland annat att materialet är menat som ett doskort. Enligt IGM är dock materialet inte alls utformat som ett vanligt doskort.

Att dessutom helt sakna minimiinformation för Jentadueto kan enligt IGM inte ses som ringa eller ursäktligt avsteg och bedöms därför som ett normalärende med en bötesavgift på 90 000 kronor.

Andra artiklar inom samma ämne