Cancerfonden avslutar kritiserad kampanj

Kampanjen ?Nej till cancer? avbryts med omedelbar verkan efter omfattande kritik från bland annat patienter och anhöriga.

8 apr 2016, kl 09:11
0

Cancerfonden lägger ner sin kampanj 30 dagar – 30 nej med huvudbudskapet ”Nej till cancer” omgående.

I kampanjen lyftes områden fram där man som enskild individ har möjlighet att påverka risken för cancer, som med rökning, motion, solning, kost och alkohol.

Kritiken har dock varit massiv och många har kritiserat kampanjen för att skuldbelägga enskilda individer och att cancer kan undvikas genom en hälsosam livsstil. Många har också ställt sig frågan vem som skulle säga ja till cancer.

På sin hemsida skriver Cancerfonden att man har tagit till sig av kritiken från patienter och anhöriga.

– Det har naturligtvis aldrig varit vår intention att skuldbelägga någon eller insinuera att de som insjuknat i cancer kunde ”valt bort” sin sjukdom. Det kan man inte, skriver Cancerfonden.

Kampanjen avslutas därför med omedelbar verkan.

– Vi tar den upprördhet som människor har visat på allvar och lägger ned kampanjen. Sett i backspegeln borde vi ha valt ett annat sätt att kommunicera på.

Kampanjen har gått ut i många mediekanaler och enligt Cancerfonden kan det ta en tid innan den är helt avvecklad.