Fick anafylaktisk reaktion på vårdcentral

En man som tidigare reagerat på Voltaren fick två injektioner av läkemedlet i smärtlindringssyfte.

17 augusti 2017, klockan 06:00
0

Patienten, en äldre man, sökte vård på sin vårdcentral i Jönköpings län för smärta i buken. Läkaren bedömde att smärtan berodde på gallsten och ordinerade en injektion med diklofenak (Voltaren). Patienten hade tidigare fått en anafylaktisk reaktion på diklofenak, vilket inte uppmärksammades av läkaren. Efter 40 minuter fick patienten en till injektion då den smärtstillande effekten inte var tillräcklig.

Eftersom patienten inte blev hjälpt, remitterades han in till akutmottagningen på Höglandssjukhuset. Där utvecklade patienten en anafylaktisk reaktion som krävde akutbehandling med kortison, adrenalin och vätska. Efter en stund avtog den allergiska reaktionen och patienten kunde skrivas hem.

Efter ett återbesök hos en allergolog har patientens allvarliga allergi mot diklofenak verifierats. En intern utredning på vårdcentralen har visat att dokumentationen var bristfällig vad gällde varningsinformation om patientens allergi. Men det fanns även brist på individnivå, konstaterar vårdcentralen i sin Lex Maria-anmälan, då läkaren inte kontrollerade tillräckligt huruvida patienten tålde det ordinerade läkemedlet.

Vårdcentralen har tagit fram åtgärdsförslag för att förhindra att något liknande ska hända igen. Inspektionen för vård och omsorg, IVO, har avslutat ärendet och kommer inte att vidta några ytterligare åtgärder.

Lägg till ny kommentar

Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se

Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här