“Farmaceutrollen är mer än bara kontroller”

Det tycker Christina Ljungberg Persson, apotekare och apotekschef, i ett blogginlägg apropå nätapotekens påverkan på farmaceutrollen.

9 mar 2016, kl 12:39
2

Christina Ljungberg Persson

Om bloggen

Här skriver våra gästbloggare regelbundet om ämnen som de funderat på och har tankar om. De åsikter som framförs är skribenternas egna.

”Hur är det med armen?” Jag känner igen kvinnan vid disken sedan tidigare och vi har pratat om smärtan. Hon är sammanbiten, hon har fortfarande ont. Nu har hon träffat en ny läkare igen och har fått ett nytt läkemedel. Hon är uppgiven, hon vågar inte tro att något ska kunna hjälpa. Jag lyssnar, vi pratar om vad läkaren sagt och jag peppar henne till att ge det en chans. Hon verkar lite mer hoppfull när hon går och jag känner att jag gjort en insats, trots att jag inte hittat några interaktioner eller upptäckt någon felaktig dosering.

Ofta upplever jag att problem inte framgår av läkemedelslistan utan blir uppenbara först när man pratar med kunden. Frågan ”Hur går det med dina mediciner?” och kunden berättar om till exempel reservationer mot smärtstillande, om rädsla för beroende, oron för antalet läkemedel eller tankar på eventuella biverkningar. Funderingar som riskerar att påverka följsamheten och den upplevda effekten, men som inte kunnat diskuteras om jag inte frågat. Jag tror nätapotek fyller viktiga behov, och är fantastiskt bra för vissa kunder. Kanske får farmaceuter där mer tid till det farmaceutiska, men det blir inte farmaceutisk omsorg om vi inte tar med människan i beräkningen också. Naturligtvis ska vi ägna oss åt kontroller av interaktioner och doser, men den professionella farmaceutrollen måste få omfatta mer än så för de kunder som behöver det.

Jag arbetar i en mindre stad, vi har många stamkunder och ofta har kunderna mer av en relation till oss än till läkarna på vårdcentralen, som har stor personalomsättning. De nära kundrelationerna påverkar även oss. Vi anstränger oss till vårt yttersta för att hjälpa när vi kan, och det handlar om något mer än kundlojalitet eller ”att driva butik”. Kundmöten på öppenvårdsapotek spänner över olika livsskeden, över högt och lågt. Det är stimulerande, och vi måste alltid förvalta kundens förtroende, även om det kanske handlar om ansiktskräm just denna gång.

Visst, jag diskuterar generikautbyten och TLVs regler en stor del av dagen, men även det ingår i min professionella roll. Jag är kundens guide till hur läkemedelsmarknaden fungerar och regleras, och det har ingått i min utbildning. För generika behövs information för en bra läkemedelsanvändning. Att då stå i ett apotek med kunden där jag kan visa olika förpackningar, kanske även öppna för att visa tabletternas storlek eller färg, är praktiskt. Det är enklare att förvissa sig om att kunden verkligen förstått informationen öga mot öga också.

Kvinnan med armsmärtan kom tillbaka några veckor senare, det var bättre. Men nu ville en läkare på vårdcentralen justera dosen och oron var tillbaka. Vi pratade igen, om hur det fungerade med läkemedlet och om vad läkaren sagt om dosen. Jag föreslog en telefontid med läkaren igen om hon kände sig orolig, men hon kände sig lugnad nu när hon fått diskutera med mig. När hon gick sade hon att det var trevligt att ses igen. Jag kände likadant. Om jag vore apotekare på nätapotek skulle jag sakna kunderna oerhört.

Christina Ljungberg Persson är apotekschef på Lloyds apotek i Falkenberg, apotekare och disputerad i samhällsfarmaci vid Uppsala universitet.

2 Kommentarer

Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer

  1. Bra skrivet! Här tror jag faktiskt att de lokala apotekens uppgift och roll till stor del ligger! Viktigt att verkligen få tid att möta kunderna på det sätt du beskriver! Kanske borde våra datasystem innehålla en möjlighet att journalföra dialog för att underlätta kontinuitet? Men många kunder känner ju igen oss och väljer sin “personliga” farmaceut som minns dem och följer upp 🙂

  2. Bra skrivet! Här tror jag faktiskt att de lokala apotekens uppgift och roll till stor del ligger! Viktigt att verkligen få tid att möta kunderna på det sätt du beskriver! Kanske borde våra datasystem innehålla en möjlighet att journalföra dialog för att underlätta kontinuitet? Men många kunder känner ju igen oss och väljer sin “personliga” farmaceut som minns dem och följer upp 🙂