Annons

Håkan Juholt, billiga läkemedel och Kronans Droghandel

11 mar 2011, kl 13:52
1

Ingrid Helander
<a href="mailto:ingrid@lakemedelsvarlden.se">ingrid@lakemedelsvarlden.se</a>

Om bloggen

Här skriver våra gästbloggare regelbundet om ämnen som de funderat på och har tankar om. De åsikter som framförs är skribenternas egna.

I hela den stora rikspolitiken och alla analyser som nu görs av Håkan
Juholt som ny partiledare för socialdemokraterna så är den här
ljudupptagningen från ett distriktskongressmöte mest lite kuriosa.

Men som sådan är den ändå lite spännande. Och kanske kan den ge en fingervisning om vad apoteks- och läkemedelsbranschen har att vänta sig av framtida politiska debatter.

I talet, som hölls i mars 2008, ger Håkan Juholt ett målande försvar för apoteksmonopolet. Hans tal utgår ifrån det faktum att han själv lider av migrän, och han berättar hur han på väg till ett möte varit i akut behov av medicin. Han svänger då in på ett apotek (alltså fortfarande under monopolet) och går till värkhyllan där han tar ett paket Eeze eftersom han sett TV-reklam för det. Väl i kassan föreslår personalen att han istället tar en billigare variant med samma substans. Utifrån det här drar Håkan Juholt sen följande slutsats:

?När jag var inne i den butiken så värderades jag utifrån mitt människovärde, min medborgarrätt, inte bara efter min styrka som konsument.

Detta kommer aldrig någonsin hända när det är amerikanska, tyska eller franska läkemedelsbolag som äger apoteket i syfte att sälja den medicin som man gör reklam för på TV.
Den som jobbar på detta apotek och som när jag kommer in säger: inte ska du köpa den här tabletten, på nästa hylla har du tabletten som är hälften så dyr. Hon kommer få sparken. Hon är ju illojal mot den som äger apoteket.?

Han får helt med sig publiken i igenkännande skratt och applåder.

Det här var som sagt i mars 2008, precis inför omregleringen av apoteksmarknaden. Nu, tre år senare, finns det privata aktörer och Håkan Juholt skulle nog bli förvånad om han läste det pressmeddelande som Kronans Droghandel skickade för ett par veckor sedan.

De meddelade där att de hade gjort en prisjämförelse på de vanligaste receptfria läkemedlen och sett en stor prisskillnad mellan det dyraste och det billigaste märket för samma substans. Inget nytt i sig, det som var förvirrande var att Kronans Droghandel valde att skicka ett pressmeddelande om det hela. Vad var deras agenda?
 
Svaret gömde sig i de sista meningarna där företaget förklarade att det bara är på apoteken som de billigare läkemedlen finns, och att det bara är där som farmacevter kan ge råd om vilka tabletter som passar när.

Intressant. Tvärt emot vad många, inklusive Håkan Juholt, nog trodde inför omregleringen så väljer alltså apotek nu att profilera sig som de som säljer billiga läkemedel. Man får förmoda att personalen där alltså inte kommer få sparken om de förslår en billigare variant.

Nu är det sannolikt så att Kronans Droghandel inte tagit fram sin strategi utifrån ett människovärdesperspektiv. Snarare tar de alla möjligheter de kan för att profilera sig gentemot sina konkurrenter. Men resultatet blir detsamma: om Håkan Juholt går in på ett apotek idag kommer han sannolikt fortfarande få tips om att det finns billigare kopior.

Det här klippet är som sagt inspelat i mars 2008. Då var det betydligt fler än Håkan Juholt som målade upp olika skräck- eller lyckoscenarion kring vad som skulle hända på den framtida apoteksmarknaden. Det ingick i den rätt hetsiga debatt som pågick 2008 mellan att Lars Reje presenterat sin utredning i januari och regeringen sen presenterade lagförslaget i december.

Det är också betydligt fler än Håkan Juholt som fått fel i sina analyser. Anledningen är enkel: om och om igen visar den här branschen att den är mycket svår att förutspå. Konkurrensen gör helt enkelt att nya logiker uppstår.

Men sådana aspekter ger förstås inte en lika medryckande historia som den som Håkan Juholt kunde berätta.

1 Kommentar

Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läs mer

  1. Naturligtvis kan det finnas incitament till att rekomendera kunden att välja ett “billigare” alternativ av samma substans. Allt handlar ju om vad det aktuella apoteket har för handelsmarginal på produkten. Om förpackning A med lägre pris för kunden ger mer i kassan än förpackning B som har högre pris för kunden vinner ju även apoteket på bytet. Win-Win! Detta var ju inte heller helt omöjligt på monopoltiden, men togs kanske inte alltid tillvara fullt ut…

Kommentera

Please enter your comment!
Please enter your name here

Regler för kommentarer på Läkemedelsvärlden.se

Kommentarerna förhandsgranskas inte. Skribenten är själv ansvarig för det hen skriver i kommentatorsfälten på www.lakemedelsvarlden.se. Läkemedelsvärldens redaktion förbehåller sig rätten att stryka hela eller delar av inlägg som inte uppfyller våra regler. Läs mer här