Apotekarsocieteten bidrar till bättre kommunikation

Apotekarsocieteten får anslag av regeringen för att bidra till bättre kommunikation mellan apotek och förskrivare.

7 juni 2018, klockan 15:14
0

Hur kan information överföras på ett bättre sätt mellan expedierande personal på öppenvårdsapotek och förskrivare? Den frågan har Apotekarsocieteten fått regeringens uppdrag att studera.

– Bättre kommunikation mellan apotek och förskrivare är en nyckelfråga när det gäller läkemedel och patientsäkerhet, säger Apotekarsocietetens vd Karin Meyer. Vi är mycket glada över att kunna bidra till att skapa möjligheter till både enklare och säkrare informationsöverföring.

Uppdraget ingår i den nationella läkemedelsstrategin för 2018 och genomförs med hjälp av undersökningsföretaget Ipsos samt en referensgrupp med företrädare för både berörda yrkesgrupper och patientorganisationer.

I dag är förskrivare och expedierande apotekspersonal vanligen hänvisade till telefonkontakt för att kunna kommunicera om en patients läkemedelsanvändning. Det kan bland annat handla om frågor som dyker upp vid kundkontakten när receptet expedieras. Kunden kanske exempelvis berättar att det knappt går att svälja de förskrivna tabletterna eller att pillerburken är svår att öppna.

Det finns planer på att överföringen av sådan information som är viktig för behandlingen i framtiden i stället ska kunna ske via digitala kanaler. Apotekarsocieteten ska i det nya projektet kartlägga vilken information som då är viktigast att kunna överföra mellan förskrivare och apotek i strukturerad form.

Kartläggningen kommer att göras med hjälp av intervjustudier och fokusgruppsintervjuer.

Projektet ska också bidra till att information som en patient får om sina läkemedelsbehandlingar blir mer entydig, oavsett om patienten har kontakt med personal inom hälso- och sjukvården eller med personal på öppenvårdsapotek.

Projektet ska redovisas senast den 28 februari 2019.